Kultur og de frivillige

8. november 2017

Af Goska Rasmussen

Kultur for mig betyder dannelse og igennem kulturen lærer vi om vores identitet.

I Skive kommune har vi utrolig mange frivillige, som hjælper med de mange kulturelle arrangementer og det kan vi være stolte over.

Men kulturen i Skive kommune skal støttes og bæres op af kommunen og hjælpes ud i praksis af de frivillige og ikke omvendt.

Skive er musikkens by, sangskrivernes by og vi bør værdsatte det og bakke op om det med flere kommunale midler år for år så vi sender et signal til de mange frivillige, bliv ved ”I er på rette vej”.

Musik har helbredende effekt. Det har vi set eksempler på. Ikke for længe siden i fjernsynet kunne vi se, hvad musikken gør ved demente. Nogle steder i verden, som f.eks. i Sverige bliver musikken ordineret på recept, fordi musikken giver en mental sundhed.

Skive kommune har for et par år siden tilsluttet sig ”Spil dansk uge”, som startede i år 2000 og hvor meningen var og er at støtte op om de danske musikere, tekstforfattere og sangskrivere og vi kan her i Skive sige, at vi støtter op om vores egne talenter. Jeg nævner kun nogle få som Carpark North, Dune, Mads Langer eller Taxit.

Jeg havde fornøjelsen at holde festtalen i forbindelse med Spil Dansk ugen på Strandtangen, hvor Miriam Mandipera og Her Danish Friends spillede onsdag aften.

Denne koncert rykkede fra Svanen ind på Strandtangen og nogle af gæsterne var de mange frivillige, som hjælper med de kulturelle arrangementer hele året rundt.

På Svanen har der bare i år været 46 arrangementer, som kun er blevet til, fordi en gruppe frivillige med Iben Barnwell i spidsen har brugt adskillige timer til at det lykkedes.

I Glyngøre, hvor jeg bor har vi Kas Kafe med forskellige slags musik hver første fredag i måneden (med en gratis indgang), kun fordi en gruppe frivillige arbejder målrettet med opgaven og finder sponsorer, som støtter dem.

Vi skal være meget stolte i Skive kommune, at vi har så mange frivillige, ikke kun omkring kulturen, men også på andre områder. I torsdags havde jeg fornøjelsen at servere for 700 frivillige fra Frivillighedsrådet, som mødte op i Glyngøre Hallen.

Men vi skal være meget opmærksom på i kommunen, at vi skal støtte op om de frivilliges arbejde, men de frivillige SKAL IKKE udføre kommunens opgaver.

Vi skal være mere skarpe på, hvordan vi vil fordele kulturelle midler fremover. Jeg synes, at vi i højere grad bør støtte lokale initiativer og lokale ildsjæle med en pose penge og her igennem få mere lokal kultur.

Goska Rasmussen

Adresse: Havnen 16A, Glyngøre, 7870 Roslev