Skive Byråd og Folketinget

13. november 2017

Af Peter Hahn

Flere kandidater til Skive Byråd ses og høres i denne tid at påpege, at det er vigtigt at have gode forbindelser på Christiansborg. Nogle kandidater mener sågar, når de selv skal sige det, at netop de har de bedste forbindelser til ”landspolitikkens højborg”. Jeg mener ikke, at der nødvendigvis skal findes en vinder i graden eller kvaliteten af bekendtskaber på Christiansborg.

Jeg mener derimod, at det er af helt afgørende betydning, at vi lokalpolitikere benytter os af alle mulige lejligheder til at tage kontakt til vore folketingspolitikere, da der på Christiansborg træffes mange beslutninger, der har enten direkte eller indirekte betydning på udviklingen i  bl. a. Skive Kommune.

I Venstre tager vi ofte kontakt til Inger Støjberg, der er opvokset og valgt til folketinget i vores område. Sin store arbejdsbyrde til trods er Inger særdeles flink til at besøge Skive, hvor hun hver måned sammen med vor borgmester, Peder Christian Kirkegaard, og vor regionsmedlem, Olav Nørgaard, deltager i ”træffetid”, hvor alle borgere kan stille Inger, Christian og Olav  spørgsmål.  Ved disse og andre lejligheder har vi i Venstre naturligvis kontakt til Inger, der orienteres om ønskværdige nationalpolitiske tiltag til gavn for vor egn. Jeg kan med sikkerhed slå fast, at Inger har haft en hånd med i en del afgørelser, der er faldet positivt ud i Skive Kommunes favør. Denne form for indflydelse på de såkaldte indre linier kommer af taktiske årsager i det store politiske spil sjældent befolkningen til kendskab. Der er dog ingen tvivl om, at vi alle har meget at takke Inger for.

Ud over Inger har Andreas Steenberg været dygtig til at besøge Skive og på ”den store scene” arbejde for og tale Skive Kommune op.

Personligt finder jeg det ligeledes vigtigt, at vore folketingspolitikere orienteres om måden, hvorpå nationalpolitiske beslutninger virker i den virkelige verden ude i kommunerne.  Personligt har jeg i flere situationer haft lejlighed til drøfte bl. a. politiets drift i vores område med Inger.

Kære vælger, at stemme på en kandidat eller et parti, der har ”direkte hul igennem” til Christiansborg eller regeringen er meget anbefalelsesværdig, idet jeg må minde om, at de færreste kandidater, der er opstillet på lokale lister, har denne nationalpolitiske indgangsvinkel.

Peter Hahn

Byrådsmedlem for Venstre og byrådskandidat for Venstre