Vi skal styrke Uddannelsesbyen Skive

19. november 2017

Af Goska Rasmussen

I vores kommune er det afgørende at flere unge vælger den erhvervsrettede ungdomsuddannelse EUX og efterfølgende starter op som iværksættere, håndværksmestre osv.

Det er vigtigt for vores kommune at vi får flyttet flere unge fra den traditionelle gymnasieuddannelse over på de mere erhvervsrettede gymnasiale uddannelser, fordi det er her jobbene i vores kommune primært er. Undersøgelse viser at det først lykkes når forældrene har fået mere fokus på de nye EUX uddannelser som ikke fandtes da de var unge. Så hermed en lille opfordring til forældrene i Skive Kommune om at vejlede deres unge til at gå nye veje.

Her spiller vores uddannelsesmiljø en stor rolle. Vi skal målrettet have etableret en fælles Campus hvor de unge fra de forskellige uddannelser i Skive kan mødes i fritiden og hvor der er et moderne campus/fritidsmiljø der kan bygge bro mellem uddannelsesretningerne.

Vi bliver også nødt til at kigge på den kollektive trafik. I mine samtaler med de unge under valgkampen kommer kollektiv trafik som et problem gang på gang. Den begrænser de unge at bevæge sig frit om aftenen og i weekender og det er nogle gange en parameter, som gør, at de vælger de store byer frem for Skive.

Jeg har ikke en færdig løsning på en offentlig transport p.t., men jeg er ret fascineret af den måde man håndterer kollektiv trafik på i Schweiz. På trods af, at det er et land omdannet af bjerge, kører der gule busser døgnet rundt i hele landet på kryds og tværs. Man behøver ikke have en bil som f.eks. turist, fordi man kan komme i alle afkroge på alle tidspunkter. En af hemmelighederne ved deres offentlige transport er, at de gule busser udover passagerer kører med pakker og breve.

Vi mangler de kommende år rigtig mange faguddannede. Så udover at få flere af vores unge over på erhvervsuddannelserne må vi i Skive kommune gå foran for at få åbnet flere lærepladser både i det private erhverv og hos os som kommunen. Vi skal have tilstrækkelig antal praktikpladser og det kan vi bl.a. sikre ved at bruge uddannelsesklausuler, så leverandører mv., der løser opgaver for kommunen, tager lærlinge og elever i praktik.

Vi kan kun bevare mest muligt ved at stå sammen om de uddannelser vi har og for at tiltrække nye til Skive.

Goska Rasmussen

Adresse: Havnen 16A, Glyngøre, 7870 Roslev