Slagterigrunden

29. oktober 2021

Goska Rasmussen - Skive Folkeblad 29. oktober 2021

UDVIKLING:  Op til valget er der flere bud på, hvad slagterigrunden skal bruges til.
Jeg vil gerne fortælle om min vision for den grund, som ligger nu som en biodiversitet eng.

Byrådet har i budgettet for 2022 afsat de første penge til at forlægge Brårupvej, så slagterigrunden og elværkskvarteret kan blive samlet som et område.
Vi har brug for en ny bæredygtig bydel i Skive, som binder byen og ungeuddannelser/campus sammen.

Vi har brug for et nyskabende byggeri, som er bæredygtigt, cirkulært og skaber sociale relationer for og med studerende, forskere, erhvervslivet, iværksættere, uddannelsesinstitutioner og kommunen

Vi har Green Lab, som er i gang med at etablere innovationscenter med forskning og læringsmiljø indenfor bæredygtig og vedvarende energiforsyning med fokus på el-forsyning af energi fra forskellige energiformer (P2X).

I går kom der nyhed om, at EU er klar til at sende op mod 225 millioner til Green Lab for at fremme grøn omstilling og udvikle Power to X anlæg, som kan producere brint af energi fra sol og vind.

Vi har Skive College, som har et læringsmiljø med stor integration af workbaseret læring og som der efterspørges rigtig meget fra branchen vedvarende energianlæg - High Voltage. Samtidig et center, som kan være med til at fagligt- og teknisk opkvalificere medarbejdere ift. elektriske kompetencer og sikkerhedstræning ift. High Voltage og Vind- og solsystemer.

Vi har Elværket, som giver mulighed for vores uddannelser, iværksættere og erhvervslivet til at mødes og skabe nye innovative ideer eller afprøve og udvikle ideer sammen.

Alt dette giver os en udfordring - hvor skal alle de studerende, kursister, praktikanter, medarbejdere og forskere bor?

Vi skal gribe chancen nu og skabe en spændende, nytænkende bydel i Skive by på slagterigrunden og Elværkskvarteret, som kan rumme alle de mennesker, som mødes i fremtidens boliger i fritiden efter deres praktik, studieophold eller job.

Mere information om mig- se her: