Børn og folkeskolen

21. oktober 2021

Chr. Vad Holm - Skive Folkeblad 16. oktober 2021

Danmark er det land i verden (OECD), hvor børnene har flest skoletimer. Det er blevet lidt bedre, men jeg mener, at Folkeskolereformen har frarøvet vores børn nogle vigtige timer i frirummet mellem skole og aftensmad. Det er her venskaber, kreativitet, fritidsinteresser, tid med bedsteforældre og meget andet kan dyrkes.

Flere af de mest succesfulde mennesker i Danmark har ikke gået ret meget i skole. I stedet har de brugt fritiden til f.eks. at rode med opfindelser, bygge huler, danne netværk – og ja, bare finde på noget, som efterfølgende er blevet til virksomheder med flere hundrede ansatte. Det har vi brug for i Danmark og i Skive: selvdrevne, idérige mennesker, der formår at gøre idéerne til virkelighed.

Vi skal forkorte skoledagen, højne kvaliteten af undervisningen og sikre, at der er tid og overskud til at målrette undervisningen både mod de svage elever, der har brug for støtte, og de stærke, der har brug for udfordringer. Specielt skal fokus være på indskolingen, hvor vi kan fange de problemer, som ellers bliver taget med videre i ungdoms- og voksenlivet. Jeg så gerne to voksne i alle timer i indskolingen (allerhelst selvfølgelig i alle klasser), og/eller et klasseloft på 24 elever.

I mit parti er vi splittede omkring disse holdninger, og jeg kan ikke garantere, at det bliver Venstres politik 1 til 1. Men jeg kan garantere for, at jeg vil forsøge at gøre min indflydelse gældende. Men det kræver din stemme!

Vi skal udvikle selvtænkende, kreative børn og må huske, at mange børn går rundt med talenter, som måske ikke altid kommer til udtryk i skolen. Det kan være inden for håndværk eller andre kreative områder. Skolen skal være bedre til at omfavne alle, og kan vi det, vil vi faktisk også uddanne flere, der potentielt vil blive på egnen.

Christian vad holm

Byrådsmedlem og kandidat til Skive Byråd (V)
Ulkærvej 35, Nr. Søbyvej

E-mail: christian@stemholm.nu