Mere rent liv

15. november 2021

Christian Vad Holm - Skive Folkeblad 15. november 2021

VELVÆRE:  Borgernes generelle sundhedstilstand i Skive Kommune ligger dårligt i måling efter måling, hvor vi bonner negativt ud i forhold til andre kommuner.

En bedre sundhed giver mental velvære, mindre sygdom, mere energi og virkelyst. Rigtigt meget er op til den enkelte, men en kommunal indsats og investering i fysisk og mental sundhed, mener jeg, vil kunne tjene sig mangefoldigt tilbage. Her er mine forslag til:

Folkeskolen:
  • Obligatorisk sundhed på skoleskemaet i en time om ugen.
  •  Der skal indlægges (korte) vanddrikkepauser i alle timer.
  • Obligatorisk kombineret morgensang/morgengymnastik.
  • Hver morgen skal der være et bord med havregryn og andre sunde morgenmadsprodukter til fri afbenyttelse.
  • Nul mobiltelefoner i skoletiden.
  • Fokus på bevægelse og pauser i løbet af skoledagen.

•  Kortere men kvalitetsfyldt skoledag.
  • Forsøgsordning med en udvalgt folkeskole, hvor der projekt-ansættes en kompetent person til at arbejde målrettet i 4-6 måneder, hvor man giver tilbud om at komme helt ind og hjælpe og guide familier. Der skal måles før under og efter, så vi kan måle resultaterne for sundhed og trivsel.

Øvrigt:

• Åbne haller og idrætsanlæg.
  • Indarbejde ret til frisk luft i arbejdsdagen for offentligt ansatte, specielt i stillesiddende administrative stillinger.
  • Afholde flere møder på gåben i det fri.
  • Forkorte møder og skære ned på antallet af møder.
  •  Mulighed for mere hjemmearbejde og fleksibilitet.
  •  Totalt røgfrie kommunale arbejdspladser

Jeg ved, det kan være kontroversielt, men vi har brug for at være foregangskommune for en »grøn omstilling«, også når det kommer til sundhed og trivsel. Jeg har ingen intention om at løfte pegefingre eller tvinge nogen til noget. Men kan vi gøre det til en mere naturlig ting at tage ansvar for sin egen sundhed, giver det os alle så meget igen. Jeg har et håb om et samfund, hvor vi har lidt mindre fokus på præstationer men i stedet mere på at være- og skabe hele og proaktive, sunde og ansvarlige mennesker med virkelyst. Det er det, vi har brug for i Danmark og i Skive. Det er faktisk Rent Liv !

Mere information om mig - se her...